Merkportret Audi

De modellen als de Audi 50, Audi 100 en Audi 80 waren de eerste grote serieproducties van Audi AG, die erg populair en populair waren op de markt. De modellen zagen er voor hun tijd erg conservatief uit, maar in 1986 produceerde Audi een nieuw en elegant ontwerp, de Audi 90. De Audi 90 beschikte over een aantal standaardfuncties die al het andere dat Audi eerder had uitgebracht overtroffen.

Begin jaren negentig begon Audi van doelgroep te veranderen om het jongere klantenbestand te animeren. De carrosserievarianten zijn opnieuw ontworpen om aerodynamischer en aangenamer te zijn voor het oog, terwijl nieuwe motoren zijn ontwikkeld om meer vermogen op de weg te leveren. Er werden ook chassisaanpassingen doorgevoerd om het voertuig sneller te laten reageren en het rijden leuk te maken. De meest succesvolle modellen zijn: Audi 80, Audi A3, Audi A4 en, uit de hogere klasse, de luxueuze Audi A8.

Vanaf 2000 groeit de verkoop van Audi-modellen. Audi AG bezit nu zes verschillende productiefaciliteiten over de hele wereld om aan de vraag naar zijn voertuigen te kunnen voldoen. Tegenwoordig varieert het Audi-gamma van voertuigen van kleine auto's zoals de Audi A1 tot de luxeklasse zoals de Audi A7 of Audi A8. Sinds 2005 zijn ook all-terrain sedans, de Q-Reie, in het voertuiggamma van de Beierse autofabrikant verschenen. Het marktaandeel groeit ook continu en alleen al in Duitsland was het 8,60% in 2012 met 266.582 verkochte modellen.

Voor een bedrijf dat in de beginjaren in feite van de markt verdween, ging het de autogeschiedenis in als een van de meest succesvolle comeback van een automerk.

Nieuwe hits

Audi RS6 Avant: hij heeft een 4.0 TFSI V8-motor met twin-turbo-setup en een maximumvermogen van 560 pk bij 5.700 tot 6.700 tpm, en gaat in 3,9 seconden van nul naar 100 km.

Audi RS Q3: de offroad-sedan werd voorgesteld op de Autosalon van Genève 2013 en zal eind herfst in de verkoop gaan. Met de vijfcilinder turbo komt hij op 310 pk. De basisversie is verkrijgbaar vanaf 54.600 euro.

Audi A9. Met een lengte van vijf meter is het een totaal nieuwe luxeauto van de beste soort, die bedoeld is om te concurreren met de Mercedes CL. Er zijn twee versies: coupé en cabriolet. Het luxe voertuig kost ongeveer 80.000 euro. Het kan worden verwacht in 2013 of 2014.

Audi is van plan om tegen 2016 meer dan 20 nieuwe modellen te introduceren, waaronder de Audi bestelwagen, Audi R5 en de Q6- en Q4-modellen.

Audi-modellen op de markt voor gebruikte auto's

Audi 100, Audi 200, Audi 80, Audi 90, A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Audi Cabriolet, Audi Coupé, Q3, Q5, Q7, Audi Quattro, Audi R8, Audi RS, S2, S3, S4, S5, S6, S8, Audi TT, Audi TTS, Audi V8,

Geschiedenis van het merk

In 1899 richtte een man genaamd August Horch het bedrijf Horch & Coin op in Zwickau en onmiddellijk daarna vond hij zijn eerste voertuig uit met de hulp van zijn 15 arbeiders. In 1909 verliet Horch zijn bedrijf vanwege grote managementproblemen. Daarna richtte Horch een nieuw bedrijf op waarvan de naam is afgeleid van de Latijnse vertaling van het woord Horch. Er werd een nieuw merk gecreëerd - "Audi". Horch koos voor deze naam omdat hij auto's onder zijn eigen naam wilde bouwen.

De productie van Audi-voertuigen ging door tot de Eerste Wereldoorlog, toen Audi gedwongen werd voertuigen voor militair gebruik te produceren. Na de oorlog volgde een grote recessie, die bijna resulteerde in het einde van het merk.

Horch verliet het management in 1920, zodat het management van het bedrijf met rust werd gelaten door de moeilijke tijden van 1927 tot 1930. In 1931 besloot het management dat de enige manier om het bedrijf overeind te houden, een fusie met andere voertuigfabrikanten was. Door deze beslissing werd de zogenaamde "Auto Union" opgericht.

Deze associatie tussen fabrikanten kende veel succes tot de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de oorlog bombardeerden de geallieerden elke fabriek in Duitsland die met bewapening te maken had. Na de oorlog waren er veel militaire voertuigen die reserveonderdelen en onderhoud nodig hadden, dit was de belangrijkste reden voor de herstart van de Auto-Union in Ingolstadt.

Daimler-Benz nam in 1958 een belang van 87% in Auto Union, dat het jaar daarop opliep tot 100%. Daimler-Benz besloot toen zich terug te trekken uit Auto Union vanwege het gebrek aan winstgevendheid. Toevallig was de sluiting van het bedrijf een kans voor het merk Audi door de heropening van een gesloten fabriek, die al een moderne viertaktmotor had die bijna klaar was voor serieproductie.

Volkswagen verwierf in 1964 50% van de aandelen in het nieuwe Audi-bedrijf en kocht 18 maanden later de rest van de controlerende aandelen. Volkswagen gebruikte de Audi-fabriek om nog eens 60.000 Kevers per jaar te assembleren en presenteerde het merk Audi in de VS. Zelfs vandaag de dag is Audi AG met ongeveer 63.000 medewerkers voor bijna 100% eigendom van de Volkswagen Group en heeft het een jaaromzet van bijna 44 miljard euro.